Wat is een managementrapportage?
Wanneer je in het bedrijfsleven werkt of hebt gewerkt komt het woord managementrapportage je vast bekend voor. Een management rapportage geeft je handige inzichten in de dagelijkste gang van zaken. Maar waarom maak je zo'n rapportage en hoe maak je een management rapportage? Wij hebben jarenlange ervaring met het opstellen van dit soort rapportages en delen graag onze tips.
Management rapportage. Wat is het precies?
Simpel gezegd noem je een samenvatting van belangrijke financiële gegevens van een onderneming een management rapportage. Deze rapportage bevat bijvoorbeeld de financiële balans, de resultatenrekening, een kasstroomoverzicht en specifieke kengetallen. Maar zoals je misschien wel al verwacht kan een management rapportage van alles zijn.
Voorbeelden van een managementrapportage
Wanneer jij wordt gevraagd om een management rapportage te maken voor de organisatie waar je werkzaam bent kan dat nog weleens vragen oproepen. Wat verwacht degene die deze rapportage nodig heeft? Welke informatiebehoefte is er en welk doel moet de rapportage dienen? Het is belangrijk om hier achter te komen voordat je de rapportage gaat opzetten. Zo voorkom je dat je achteraf nog een hoop dingen moet herstellen of zelfs een compleet nieuwe rapportage moet schrijven. Het maken van een management rapportage wordt vaak gedaan na afloop van een periode. In deze rapportage worden de werkelijk gemaakte kosten in een periode afgezet tegen de werkelijke resultaten. Voorbeelden van management rapportages zijn bijvoorbeeld wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse overzichten van de financiële resultaten van een onderneming ter ondersteuning aan de operationele en tactische bedrijfsvoering.
Hoe maak je een management rapportage?
Als je uiteindelijk weet wat de managementrapportage precies aan informatie moet bevatten ga je aan de slag. Maar hoe maak je nou zo’n rapportage? Vraag in eerste instantie aan de betreffende manager voor wie de rapportage dient, hoe hij of zij deze graag wil hebben. Wat vindt deze manager een goede rapportage? Ook daar kunnen de meningen over verschillen. Verzamel alle cijfers en financiële resultaten waar je over wil rapporteren en verwerk ze bijvoorbeeld in grafieken. Het is ontzettend belangrijk dat de managementrapportage overzichtelijk is en antwoord geeft op de vragen die er zijn in de organisatie. Een management rapportage is vaak een hulpmiddel voor je collega’s en een manier om een open gesprek aan te gaan over financiële resultaten.
Voordelen management rapportage
Het grootste voordeel van een goede managementrapportage is het overzicht wat je hiermee creëert. Vaak maak je tijdens je werk gebruik van een dashboard waarin de cijfers eigenlijk niet overzichtelijk zijn. Het is dan aan jou om van deze verzameling aan cijfers een overzichtelijke rapportage te maken zodat iedereen daadwerkelijk begrijpt wat er staat en wat de cijfers betekenen. Het is ook belangrijk dat de cijfers samenhangend zijn. Een ander voordeel is dat een managementrapportage niet alleen informatie geeft. Het is juist de bedoeling dat de financieel expert inzichten haalt uit de informatie die in de rapportage staat. Zo bied je echt toegevoegde waarde met een managementrapportage.
Hulp nodig bij het maken van een rapportage?
Een managementrapportage heeft alleen toegevoegde waarde als deze op de juiste manier wordt gemaakt. Als je hier zelf geen tijd, zin of kennis voor hebt, is het beter om externe hulp in te schakelen. Bij GFSA hebben we veel ervaring met het maken van dit soort rapportages. Wij helpen je daarom graag op weg. We kunnen fungeren als sparringpartner, maar je kunt ons inhuren zodat wij aan de slag kunnen met de rapportage, maar ook met bijvoorbeeld een financieel jaarplan, kwartaalrapportage of verschillenanalyse. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op!