3 manieren om je klantwaarde te berekenen

Voor iedere ondernemer is het belangrijk om te weten wat de klantwaarde van je organisatie is. Klantwaarde kan betekenen dat deze wordt bepaald door de waarde die een klant voor de organisatie heeft. Is deze klant bijvoorbeeld onmisbaar? Dan is de klantwaarde hoger. Klantwaarde berekenen kan ook aan de hand van de waarde die de klant geeft aan een product of dienst. Het gaat hier dus echt om de waarde vanuit de klant.

Klantwaarde berekenen

Niet alleen het bedrag wat de klant bereid is te betalen voor jouw product of dienst is belangrijk bij het berekenen van de klantwaarde. Ook een aantal externe factoren zijn hierop van invloed. Denk daarbij aan de vraag en het aanbod op de markt maar ook de tijd, plaats en vorm waarin een product of dienst wordt afgenomen. De klantwaarde is dynamisch en kan iedere moment veranderen. Een organisatie moet in staat zijn in te spelen op veranderende behoeften. Er zijn diverse manieren die je kunt toepassen om de klantwaarde te berekenen.

1. Financiële klantwaarde berekenen

Je kunt de klantwaarde berekenen als de financiële waarde voor je organisatie. Je kunt dit dan zien als een som van alles wat jouw organisatie uitgeeft aan een klant, wat de klant opbrengt aan omzet en wat de klant in de toekomst nog gaat opbrengen. De som kan dus simpel zijn. Trek de kosten die je maakt voor een klant af van wat deze opbrengt en de uitkomst is de financiële klantwaarde.

2. Toekomstige klantwaarde berekenen

Ook is het belangrijk de toekomstige klantwaarde te berekenen. Om deze te berekenen dien je klantloyaliteit in cijfers om te zetten. Dit kun je doen door RFM-segmentatie. Hierbij worden de klantgroepen ingedeeld op basis van koopgedrag. Aan de hand van de uitkomsten wordt de groeiverwachting bepaald. Aan de hand van de groeiverwachting kan de toekomstige klantwaarde berekend worden.

3. Klantwaarde berekenen met klanttevredenheid

Ook al brengen niet alle klanten evenveel omzet op, als ze wel heel tevreden zijn is de klantwaarde ook erg hoog. Om op deze manier de klantwaarde te berekenen breng je de Net Promotor Score (NPS) in klaart. Hiervoor vraag je of jouw huidige klanten je zouden aanbevelen. Het is hierbij ook belangrijk in klaart te brengen waarom ze jouw organisatie zouden aanbevelen.

  • Blog
  • Alg. voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • +31 6 18475104